2018. június 20., szerda

Film témájú

A szabadulós játékok egyik lényege, hogy egy röpke órára olyan helyszínen járunk amire a valóságban nem lenne lehetőségünk, és egy kitalált történetben, valaki más bőrébe bújva élünk át kalandokat. Kézenfekvő tehát, hogy miért ne lehetne a helyszín a kedvenc filmünk egyik jelenete, a "valaki más" pedig a film valamely főhőse. Ennek a gondolatmenetnek kedveznek azon (szerencsére egyre növekvő számú) szabadulószobák amelyek történetüket egy létező film alapján alkották meg.
Jó hírünk a mozi és a szabadulás szerelmeseinek, remek a felhozatal! Igazából bár ebben a posztban több film is szerepelni fog, leginkább azt tudom tanácsolni, hogy mindenki aszerint válasszon, hogy melyik film áll hozzá a legközelebb, mert az itt felsorolt szobák egyike se fog csalódást okozni. Szóval a hagyomány kedvéért indítok egy összesítő pont táblázattal az általam végigjárt szobákról (szokás szerint a pont valójában rangsor és nem abszolút skála, hét szobára 1-7 pontozással summa 28 pont osztható szét), de utána már filmek szerint mutatom inkább be őket.
PánIQ
Horror Factory
EscapeZone
Magic Rooms
Sherlock
Fűrész
Vissza a jelenbe
Star Wars
Másnaposok
Díszlet
3
4
4
3
6
5
3
Történet
4
4
4
4
4
4
4
Feladatok
4
4,5
3
6
5
2
3,5
Ár
4
4
4
4
4
4
4
Összbenyomás
4
6
3,5
6
3
2
3,5
Több szoba
1
2
1
2
3
3
2
sum
20
24,5
19,5
25
25
20
20
%
80
98
78
100
100
80
80


Itt a táblázat után még egyszer mondanám, hogy tényleg mind a hét szoba nagyon jó, szóval ami pár százalék különbség a pontokban az gyakorlatilag elhanyagolható (ezt mi sem mutatja jobban minthogy én magam is meglepődtem a végeredményen, azt hittem pl. hogy a Magic Rooms Másnaposok szoba jobban tetszett nekem, mint az Escape Zone Star Wars, és mégis fordítva lett az összpontszám).

A két Star Wars szobával kezdenék, talán a legújabb rész aktualitása miatt. Mind a Magic Rooms, mind az Escape Zone szobája gyönyörűen dekorált, tényleg nagyon hangulatosak a falfestések mindkét helyen, ebből a szempontból hibátlan, bárki könnyen elhiheti, hogy a Star Wars világában jár. Az Escape Zone esetében emelném még ki a kellékekhez kapcsolódóan, hogy itt a jaték során találkozunk egy életnagyságú R2D2-val, akivel ráadásul dolgunk is van; illetve az egyik szobában strázsál egy praetoriánus őr, őt se féljünk alaposan szemügyre venni, szükségünk van rá. Ez a jellegű kézzelfoghatóság a Magic Rooms szobájában nincs meg, de azért ott is találkozhatunk egy falfestmény C3PO-val aki fontos titkokat őriz.
A képen: Magic Rooms
A Magic Rooms-ról általában elmondható, hogy már az egész hely hangulatán érződik, hogy itt a szórakozás a fő cél. Nincs igazából időnyomás (jó a Másnaposok szobában pont volt egy stopperóra a berendezés részeként), de se a Star Wars, se a Harry Potter, se a Karib tenger kalózai esetében nem volt bent visszaszámlálás. Ha meg akarjuk tudni a szintidőnket, akkor persze a játékmester megmondja, de nem másodpercre pontosan hanem csak úgy hozzávetőlegesen. Nincsenek kint rekordok sem. Szóval ez tényleg egy olyan hely, ahová játszani megy az ember, ha pár perccel többre van szüksége akkor megkapja (nem lesz "game over" az 1 óra leteltével), mindenkinek kedvesen gratulálnak, és az a cél hogy sikerélmény legyen. Gondolom sokaknak szimpatikus ez a hozzáállás, de aki nem hobbyiként hanem sportként tekint a szabadulásra annak is érdemes erről tudnia :)
A képen: Escape Zone
Ezzel szemben az Escape Zone esetében kapunk egy halálpontos visszaszámlálót a játéktérbe, és ha lejár a 60 perc, akkor vége a játéknak (még pedig elég látványosan ;-)). Ezzel összefügg, hogy ez a szoba teljes mértékben automatizált számítógép vezérlésű high-tech, és azt kell mondjam le a kapalappal, teljesen bakimentesen megoldották a dolgot, tényleg egy űrhajó fedélzetén érezhetik magukat a játékosok. Hozzá kell tenni, hogy nem csak a 60 perc lejártával "elvesztett" játék esetében jár a "grand finale", amint sikeresen teljesítettük a küldetést, máris beindulnak azok az effektek, amik felejthetetlenné teszik a győzelmünket. Azt kell mondjam, hogy ez az a "történik valami", amit csak nagyon kevés szabadulószobában látunk; itt nem azzal ér véget a játék, hogy megvan az utolsó kulcs, és hidegzuhanyként kilépünk a játékmesterhez az előtérbe, hanem tényleg úgy érezhetik a játékosok, hogy megérte az elmúlt egy órát végigdolgozniuk de elég erről ennyi, mindenki menjen el, és tapasztalja meg mit kap a küldetés végén! Ha már a küldetésnél tartunk, akkor az is maximálisan pozitívum, hogy a szobának olyan története van, ami tökéletesen illeszkedik a Star Wars világába (mindezt egy nagyon hangulatos kis filmen tekinthetjük meg a játék kezdetekor), és magában a szobában is minden a helyén van, a fegyverek elnevezési, a felhasznált szimbólumok, stb.
A történet egyébként a Magic Rooms esetében is a helyén van, igazából azt mondhatni, hogy ez egy egyszerűbb sztori (ami olyan szempontból előnyös, hogy könnyű fejben tartani), amit a játékmester mond el kalandunk kezdetén. Itt is szépen végigvonul a történet az egész játékon (bár a szobában is bent van minden ami szükséges a haladáshoz, szóval nem kell igazából fejben tartani, hogy miért is vagyunk itt). Bár nekem a kettő közül ez volt a kevésbé hatásos, azért nagyon jól megállja a helyét. Itt külön kiemelném, hogy a szoba teljesítése után a játékosoknak lehetőségük van részt venni egy sötét küldetésben (némi felár megfizetéséért cserébe), amely során átállnak a sötét oldalra és kinyílik előttük egy plusz szoba ahonnan kiindulva még egy rövidebb játékot teljesíthetnek. Ez szerintem egy remek kis extra, és az a feladat amelyikben C3PO van a segítségünkre, már önmagában is megéri.
El is érkeztünk a feladatokhoz. Mindkét szobának más és más az erőssége. Egyik szoba sem mondható könnyűnek, különösen a Magic Rooms pályája azért elég erős kihívás. Ezt nem elijesztésnek szánom, sőt! Bármelyik pályát örömmel ajánlom, egyedül annyit érdemes előre tudni, hogy nem egy "végigrohanós" szoba lesz, hanem sokat kell ácsorogni és gondolkodni, meg akár segítséget kérni (bár mindkét szobában bent van minden ami kell, és mindkettőre érvényes, hogy érdemes többször körülnézni, olyan dolgokat is megnézni, amikről azt hittük hogy már láttuk - garantált hogy amit megfejtünk az nagy "aha" lesz és büszkék leszünk magunkra). Nekem az Escape Zone volt az ahol az eleje elég nehezen indult be és sokáig matattam tanácstalananul nem tudva mi a feladat, de az is tény, hogy utána csapkodtam a homlokomat, hogy ezt hogy nem vettem észre ;-) A Magic Rooms-ban csak a logikánkra lesz szükség, nincsenek random elrejtett tárgyak (szóval nem, nem kell lebontani a berendezést), és nincsenek ügyességi feladatok sem. A pálya különlegessége, hogy egy darab számzáras vagy kulcsos lakattal sem találkozhatunk, minden elektronikusan nyílik, ami remekül illik a tematikához. A feladatok azért annak ellenére változatosak, hogy mindegyik logikára épül, vannak közte egész egyértelműek, de a legtöbbjük elég sok fejtörést (és/vagy játékmesteri segítséget) igényel, hogy rájöjjünk mit kell tenni. Másik nehézség, hogy nem lehet mindig tudni pontosan hány számjegyet vagy mit keresünk, és hogy amit találtunk az hova is illik. Szóval nyugodtan lehet bátran próbálkozni, és az biztos, hogy utólag visszanézve mikor már minden a helyén van, akkor az egész nagyon logikus! Külön kiemelném, hogy itt a fő feladat az első szoba megoldása (utána már jóformán kész vagyunk), és ez a főszobai finálé egy remekre sikerült fejtörő abban az értelemben, hogy több helyről is ide futnak be a szálak, hogy összeálljon a kép és megkapjuk a kódot. Ez a fajta nagy feladat, amihez innen-onnan kell infó az Escape Zone-ban is megvan, annyi különbséggel, hogy ott tényleg mindhárom helységet végig kell járnunk, hogy végül meglegyen mit hova kell dugdosni és a szükséges kód birtokában teljesítsük a küldetést. Ha már a helységeket említem, akkor annyit még kiemelnék, hogy az Escapes Zone esetében nem a hagyományos fizikai értelemben kell az ajtókat kinyitni, hanem lézerkapukat kell hatástalanítani, tehát mindig átláthatunk a soron következő helységbe, és mindig egyértelmű hogy merre vezet az út tovább. Azonban ha belelépünk a lézerkapuba anélkül, hogy hatástalanítottuk volna, akkor beindul a riasztás, és csak egy extra feladat teljesítésével tudjuk visszaállítani a normál rendet, hogy folytathassuk a küldetést. A feladatok egyébként itt is nagyon változatosak, jó sokat kell logikázni, de azért van feladat amihez keresni is kell, és ügyességi feladatok is vannak (ki ne szeretne lézerrel lőni egy Star Wars szobában?). Itt is az elektromosan működő megoldások vannak túlnyomó többségben, de azért két lelakatolt szekrénnyel is találkozhatunk (mondjuk ne egy öreg pince-lakatot képzeljünk el, hanem a modern digitálisat), és külön kiemelném, hogy több olyan feladat is van, amihez legalább két ember együttműködése szükséges.
Szóval összességében azt kell mondjam két remek szabadulószobával lettek gazdagabbak a Star Wars rajongók, aki teheti próbálja ki mind a kettőt, aki meg csak egyet akar, az így járt, megkísérelheti kibogarászni a fentiekből, hogy szerinte melyik az inkább nekivaló szoba ;-) Annyit azért még hozzátennék, hogy tényleg jobb az élmény ha ismeri az ember a Star Wars-t, meg lehet oldani külső ismeret (és fanatikus rajongás) nélkül, de azért igazán nagy élmény mégis úgy lesz.
A képen: Escape Zone, Vissza a jelenbe
Az Escape Zone Vissza a jelenbe szobája kapta még az összesítő táblázat szerint a legmagasabb pontszámot (a Star Wars mellett), folytassuk ezzel. Itt a közismert "Vissza a jövőbe" című film alaptörténetébe csöppenünk, és egy félresikerült időutazást követően Marty-ként kell visszajutunk a jelenbe Dr. Emmett Brown titkos atomreaktorának beindításával. Véleményem szerint a hely tökéletesen visszaadja a film hangulatát, viszont itt azt mondanám, hogy nem is kell hogy bárki szeresse vagy egyáltalán csak ismerje az eredeti filmet, úgy is nagy élmény tud lenni a játék (időutazás, atomreaktor ki-ki rakja össze ;-)). A díszlet már csak a történetből adódóan sem annyira szép mint a Star Wars szobákban, itt ne számítsunk mesés falfestményekre, ez kőkemény üzemi terület. És bár ahogy írtam a történet és a helyszín is teljesen rendben van, a feladatok azok, amik mindent visznek! Én azt hiszem sehol nem láttam még olyan szobát, ami ennyire (nincs rá jobb szavam) fizikai lenne. Hogy konkrétan nekem kell összedugdosni, beállítani a dolgokat, és teljesen az az érzés, hogy akkor most sorra gyúlnak ki a zöld fények, úristen mindjárt beindítok egy atomreaktort, tényleg képes vagyok rá...?! Bőven szükség van logikára, sőt igazából az a leghangsúlyosabb, ügyességi feladatokat inkább úgy látunk, hogy a logikánk mi sem ér ha nem tudjuk kiügyeskedni azt a beállítást amit kell. Egy kis keresés is befigyel, csak hogy még több dolgunk legyen :) és itt aztán minden van: számzárak, kulcsok, nyomkodós panelek, számítógépes feladatok, ami kell. Az időmérés sem szokványosan zajlik, egy kijelzőn három dátumot és időt látunk, ebből a megfelelőket nézve ahogy azok egyre közelednek egymáshoz úgy fogy a 60 percünk. A szoba nehéz besorolást kapott, ami olyan szempontból igaz, hogy jó sok feladat van, és többnyire összetettek és sok közülük alapos átgondolást igényel. Szóval érdemes tényleg három fős csapatot gyűjteni, mint ahogy az alsó létszámlimit javasolja, mondjuk én a 10-es max létszámot soknak tartom, bár elég párhuzamos a játék, tehát van több feladat egyszerre amit lehet csinálni, azért szűkös tud lenni a hely. De egy 3-5 fős csapattal viszont már komoly esély van a sikerre, kis fejvakarás, és át lehet látni a rendszert; hibátlanul jelölve van hogy melyik rávezetés melyik feladathoz kell, ha meg valami mégsem megy, itt is lehet segítséget kérni. Ezt a szobát tényleg tudom bárkinek ajánlani (talán kivéve ha valaki makulátlan tiszta játéktérre vágyik, mert ez nem az), aki szereti vagy az eredeti filmet vagy ha affinitást érez kicsit barkácsolni akkor menjen csak!
A képen: Magic Rooms, Másnaposok
Következzék a Magic Rooms Másnaposok szobája, és kezdenék egyből az előző szoba "segítséget kérni" végszavával, ugyanis ez a szoba nagy örömömre azon (sajnos) ritka esetek egyike, amikor a játékba van beépítve a segítségkérés, és nem walkie-talkie-n vagy egyéb a játékmenetet megtörő módon kell kis ráutalásokat kapnunk ha elakadtunk. Ki látta a filmet? :) Egy Los Angeles-i hotelszobában vagyunk egy fergeteges legénybúcsút követően, nos mint ilyen, a hotelszobában van egy telefon, szóval ha bármi kell, csak hívjuk a recepciót - egyszerű, de nagyszerű! Ráadásul a feladatok között van is egy olyan, ami úgy van kitalálva, hogy telefonálni kelljen hozzá. Ezt csak azért említem meg, mert amúgy sajnálatos lenne ha egy csapat kijut segítség nélkül, így nem próbálhatják ki a telefont (volt már ilyen élményünk más szobában, ahol utólag bántuk, hogy nem kértünk segítséget), itt viszont nem kell ettől tartani, ha eljön az ideje, hívjuk bátran a recepciót! Egyébként azt kell mondjam a történetválasztás is zseniális. Gyakorlatilag bármelyik szabadulószobában felmerül a probléma, hogy akkor én most hogy kerültem ide, miért most kell felfedeznem a terepet, miért nincsenek meg bizonyos információim, stb. Itt nincs ilyen gond, akkora volt a buli, hogy másnap semmire sem emlékszünk, nem lepődünk meg semmin, még azon sem, hogy egy profi boxoló tigrisének eltulajdonításával vádolnak minket. Szóval nyugodtan csodálkozzunk rá a luxuslakosztályunkra, élvezzük a kilátást, vagy a poker asztal mögötti csodás falfestményt, és próbáljunk a végére járni a dolgoknak még mielőtt késő. Utunkat remek témába illő és változatos feladatok állják, itt is a logikáé a fő szerep, bár azért nem egy olyan feladat van, ahol észre is kell venni dolgokat. Van itt mindenféle lakat: kulcsok, irányok, szám és betűkombinációk forgatva, tekerve, nomeg nemegy elektronikus trükk. Hozzá kell tenni, hogy jó vígjátékhoz híven a szoba kétszer is megnevettetett a szó szoros értelmében, lehet számítani "klasszikus" poénra és a filmhez kapcsolódóra is. A feladatok nem könnyűek, a rávezetés kevés (de hát filmet nézünk, ki akarna olvasni?), viszont a szobaszervíz készséges és bármikor segít. Erre nekem szükségem is volt, mert mint minden tisztességes luxus lakosztályban itt is van egy hatalmas plazma tv, de valahogy az istennek nem akart engedelmeskedni a távirányító, de hát valahol életszerű hogy az embernek másnaposan gondjai akadnak az ilyesmivel. A Másnaposok film ismerete egyébként szerintem nem szükséges, a történet egyszerűsége és a játék gördülékenysége miatt anélkül is tökéletesen bele tudjuk élni magunkat a helyzetbe. Illetve bár van olyan feladat amihez nem jön rosszul ha valaki a csapatból játszott már pókert életében, valójában ilyen jellegű külső információra sincs szükség, mert minden ami kell bent van a szobában.
A képen: PánIQ-szoba Sherlock
Sherlock Holmes a következő témánk, ami ugyan eredetileg könyv volt és nem film, de azért főleg a modern adaptációja óta legalább annyire filmként is ismert mint könyvként. Tudtommal két helyen nyílik lehetősége a szabadulás szerelmeseinek eme híres mesterdetektív világába csöppenniük: mi a PánIQ-szoba Sherlock szobáját próbáltuk ki legnagyobb megelégedésünkre, ezen kívül a Moviescape pályái között találunk még egy Sherlock Holmes nyomában nevezetűt. Amit mi a PánIQ-szobában tapasztaltunk az egy remek történet, amely szerint egy szabad csapat tagjaiként (magyarán utcagyerekekként) Dr. Watson megbízásából el kell mennünk Sherlock Baker Street 221/B alatti lakásába, hogy bizonyítékokat gyűjtsünk, amelyek felmentik a vád alól miszerint meggyilkolt valakit. A történetet egy rendkívül hatásos videó formájában ismerhettük meg, és ugyan a mi játékmesterünk nem maga Dr. Watson volt, hanem a felesége :) így is pompásan bele tudtuk élni magunkat a játékba, és az sem zökkentett ki mikor a hölgy segítségére szorultunk, hiszen a szobából egy korhű telefonon keresztül hívhattuk. A szoba szépen tükrözte a helyszínt, amelyet megjeleníteni hivatott, semmi extra, de nem kellett különösebb fantázia hogy beleképzeljük magunkat, még egy-két Sherlockra utaló tárggyal is találkozhattunk. A feladatok változatosak, van közte logikai, ügyességi, érzékszervi és keresős is. Bár van több 'standard' szabadulószobás feladat is köztük, azért akad nemegy igen eredeti megoldás. Az egyetlen negatívum, hogy az egyik leglátványosabbra tervezett feladat nem resetelhető, szóval ha valaki egyszer elrontja, akkor már csak Mr. / Mrs. Watson telefonos segítsége húzhatja ki a bajból. Illetve nehezíti a dolgunkat, hogy mindenfelé három számból álló lakatok vannak, szóval ha megkapunk egy háromjegyű kódot, akkor végig kell próbálgatni az összeset, mert lehetetlen megmondani, hogy épp melyik lakathoz is tartozik a megoldásunk (na jó, kivétel egy eset, ahol mi legalábbis beleláttuk a tematikus szálat). Ami még említésre méltó (aztán gondolom kinek nagyon tetszik, kinek kevésbé), hogy nem ér véget annyival a játék, hogy megtaláljuk a kijárat kulcsát (bár már ez is részsiker, hiszen legalább nem bukunk le mikor jön a rendőrség), hanem még a játék során talált bizonyítékokat felhasználva ki is kell találni, hogy miért nem lehetett Sherlock a gyilkos abban az ügyben, amiben vádolják. Összességében ez egy remek kis nyomozós-agyalós pálya, nagyon is jól megállja a helyét Sherlock szobaként, bárkinek tudom ajánlani.
 Fönt: PánIQ-szoba Fűrész pályája
Lent: Horror Factory Fűrész pályája
Végül, de nem utolsó sorban pedig említeném a Fűrészt, ami szintén egy olyan téma, hogy ennél találóbb szabadulószobába nem nagyon kell: a fejünkre maszkot / zsákot húznak, és vakon bebotorkálunk valahová, ahol aztán a falhoz leszünk láncolva, majd magunkra hagynak minket. Aki erre vágyik, az két helyen is próbálkozhat: a PánIQ-szoba már jó ideje kínál ilyen szórakozást, míg nemrégiben megnyitott a Horror Factory szintén egy Fűrész témájú pályával (sőt itt már építik a várhatóan szeptember végén / október elején nyitó második Fűrész-t a Fűrész 2 filmre alapozva, és tervben van egy Fűrész 3 a szokásos egy óránál valamivel hosszabb játékmenettel). Azt előre bocsájtanám, hogy a két játék, bár hivatalosan független egymástól, mégis nagyon-nagyon hasonló, legalábbis ami a szobák kinézetét illeti: ugyanaz a fehér csempe és wc-k és tükrök, ami a Fűrész filmből is ismerős lehet (a PánIQ-osok még külön mondták is, hogy konkrétan leszámolták a filmben, hogy hány csempe van a falon, és ilyen szintig pontosan reprodukálták a részleteket ;-)). Én személy szerint úgy éreztem, hogy a feladatokat illetően bár van átfedés, azért egymás után is élvezhető a két pálya, szóval az igazi Fűrész rajongók mehetnek nyugodtan mindkettőbe (Horror Factory említette, hogy ők a PlayStation Fűrész játékából is vettek át elemeket, szóval aki azt ismeri annak lehet lesz ami visszaköszön). Aki pedig úgy érzi, hogy egyszer elég neki a Fűrész élmény, annak próbálok támpontokat adni, hogy mi alapján választhat. Akárhogy is  garantáltan nagy élményben lesz részünk: onnantól kezdve hogy rögtön azzal a sürgető érzéssel indulunk, hogy meg kéne szabadulni a láncainktól, egészen az utolsó mozzanatig ötletes és változatos feladatok állják az utunkat mindkét helyszínen. A PánIQ-szobában végig az volt az érzésem, hogy minden már-már szokatlanul zökkenőmentes logika mentén van felfűzve, tényleg talán csak egy pont volt ahol nekem legalábbis nem volt tiszta, hogy mit merre. Külön szimpatikus volt, hogy bár mindig egyértelműen jelölve van, hogy melyik lakathoz melyik feladat tartozik (ezt alapból szeretem ;-)), ez nem a szokásos módon kis rajzokkal történik, hanem még ebben is van egy "kirakós" csavar. Vegyesen vannak ügyességi, logikai és keresős feladatok (sokszor egy feladaton belül is vegyítve ezeket az elemeket), és jól jön ha van a csapatban akinek még a játék vége felé sem remeg a keze. Vannak egészen egyedi megoldások, amik főleg elektronikus trükkökben nyilvánulnak meg, ezek között tényleg volt egy olyan, amin csak tátottam a számat. A Horror Factory kizárólag logikai feladatokra és keresésre épít, aki esetleg gyengébb az ügyességi feladatokban az itt fellélegezhet, aki meg pont hogy szeretné őket, az így járt. A szobáról érdemes tudni, hogy a tulajdonosok szó szerint az utolsó szögig maguk építették kis családi vállalkozásban. Ugyan nincsenek látványos elektronikus feladatok, azért az első generációs feladványok teljesen rendben vannak, és le a kalappal, hogy ezt így önerőből. Míg a PánIQ-szobában inkább az volt az érzésem, hogy egyszerre több dologhoz is nyúlhatok, és tudok picit előre dolgozni, addig a Horror Factory sokkal inkább lineáris – ezt mondták is a tulajok, hogy a 7 fős csapatok se jönnek ki előbb mint a 2-3 fősek, mert ugyanazt a fix feladatsorrendet kell követni. Ami még eltérés, hogy a Horror Factory-ban minden feladathoz szöveges utalások / rávezetések / utasítások vannak (meg egy-két helyen a filmből ismert fényképekhez hasonlók), és ezeket kell követni, ami véleményem szerint elég más élmény, mint a PánIQ-szoba "kirakós" megoldása, és inkább nehezíti, mint könnyíti a kihívást, hogy alaposan végig kell olvasni mindent, és rájönni a sorok között megbúvó üzenetre (szóval javaslom: tényleg alaposan olvassatok el mindent!). A két Fűrész szoba közül egyik hangulata sem igazán horror, jó a képek alapján is látszik, hogy nem egy mesebeli helyszín, és a filmzene is elég nyomasztó, de azért gyengébb idegzetűek is játszhatják, konkrétan rémisztő dolgokra nem kell számítani. A Horror Factory az, ahol az előteret is horrorosra alakították, itt tényleg nagyon hangulatos a dekoráció, és jól megalapozza a játékot. A PánIQ-szoba lévén, hogy egy nagyobb cég, nem kifejezetten a Fűrészre specializálódott (bár pont ezt a pályájukat két identikus példányban is megépítették, hogy akár független csapatok versenyezhessenek rajta), így a várótér is teljesen semleges. Amit talán ehhez érdemes hozzáfűzni, hogy a PánIQ-szobában értelemszerűen nagyobb a nyüzsgés, jó eséllyel nem mi leszünk az egyetlen csapat a váróteremben, míg a Horror Factory esetében, legalábbis egyelőre amíg nincs kész a másik pálya, biztos hogy mienk az összes figyelem. Egyébként a film ismerete nélkül is pompásan végig lehet csinálni mindkét Fűrész szobában az összes feladatot, ugyan nem csak a történet kapcsolódik oda, hanem a feladatokban is van egy-egy rejtett utalás, de ezek felismerése nélkül is remek kihívás már önmagában az a helyzet, hogy egy őrült fogságában láncra verve megpróbáljuk túlélni. És az mindkét szobában igaz, hogy kezdő lépésnek a láncra vert játékosoknak együtt kell működniük, hogy egymást kiszabadítsák – szóval jól gondoljátok meg kit visztek magatokkal, mert egymásra lesztek utalva! A PánIQ-szobában ráadásul még a későbbiek során is lesz olyan feladat ahol a csapattagoknak együtt kell működniük, szóval tényleg fontos az összjáték! A Horror Factory-ban a kezdő lépések után már nincs együttműködős feladat, egy-egy csapattag ha nekiáll, akkor meg tudja csinálni; itt amire érdemes figyelni, hogy jegyezzétek meg milyen sorrendben találjátok a dolgokat, mert a legtöbb szabadulószobától eltérően a végén szükség lesz ezekre a memórianyomokra. Nem tudom megkönnyítettem-e a döntést, menjetek csak bátran mindkét helyre, zárásnak pedig itt vannak a kedvcsináló videóik: PánIQ-szoba, Horror Factory. Akinek pedig még ez sem elég az mehet még Győrbe is, ahol a Szabadulós pince szintén üzemeltet Fűrész pályát; és Kiskunlacházára is, ahol a Szabadulós nevű cég Leláncolva nevű pályája alapul a Fűrész filmeken.
Most pedig térjünk vissza még a nagy egészre, és lássunk egy összefoglaló táblázatot, hogy hol milyen feladatokkal találkozhatunk, aztán nézzük meg erről a hét remek filmes szobáról mi az, ami fellelhető az internet bugyraiban.




PánIQ
Horror Factory
EscapeZone
Magic Rooms
Sherlock
Fűrész
Vissza a jelenbe
Star Wars
Másnaposok
"Varázslós" 
x
xx
(-)
x
xx
xx
x
Keresős 
x
x
x
x
x
(-)
x
Logikázós, szöszölős
xx
xx
x
xx
xx
x
xx
(-): nincs ilyen a szobában; x: van ilyen a szobában; xx: sok ilyen van a szobában
A Facebook értékelők szokás szerint túlnyomó többségben mindennel elégedettek: cég-szinten (nem a szobákra bontva) a PánIQ-szoba 4,7-et kapott, a Magic Rooms 4,9-et, a Horror Factory 5,0-t, az Escape Zone esetében nincsenek értékelések. Még mindig cég szinten a TripAdvisor szerint a Magic Rooms a 9. helyezett (183 szobából), a PánIQ-szoba 10., az Escape Zone 38., a Horror Factory még nincs fent Trip Advisoron. Az Exit Games oldalán a PánIQ-szoba Sherlock pályája 10-es értékelést kapott, ugyanezen cég Fűrész pályája 9,5-t. A két Star Wars szobáról még nincs értékelés, az Escape Zone Vissza a jelenbe pályája 9,48-at kapott, a Magic Rooms Másnaposok pályája 9,35-t. A Horror Factory itt nem szerepel. Az Esc-Apes szabadulósblog a Magic Rooms Másnaposok szobáját 89,2%-ra értékelte; ők pontot vontak le a játéktéren belül a második szoba látványvilága miatt, én ezt nem éreztem problémának; illetve arra sem jöttem rá, hogy mi lehetett az a bizonyos elrejtett tárgy, amire utaltak, hogy bosszantóan sok idő ment el a keresésével, ezt vagy azóta átépítették, vagy az volt ahol a játékmestertől jó időben kaptam egy pici segítséget. Ugyanezen blogon a PánIQ-szoba Sherlock pályája 85%-ot kapott; itt egyetértek, hogy picit bosszantó volt az egyszer használatos feladat (még akkor is ha mi rontottuk el, de jó lett volna ha újra lehet kezdeni); az hogy az ő csapatukban volt aki unatkozott az leginkább a magas csapatlétszámnak tudható be, nekünk két emberre mindig jutott valami, hat főt én is sokallanék ide bár tényleg ennyi a hivatalos kapacitás. A Fűrész és a Star Wars szobákról nincs Esc-Apes értékelő poszt.
Ami a gyakorlati dolgokat illeti a két Star Wars illetve a Másnaposok szoba az, ami két fővel játszva drágább, mint a többi filmes, de max kapacitás esetén pedig pont hogy a PánIQ és a Horror Factory árai a magasabbak. Egyébként az ajánlott játékoslétszám is változik szobánként, bár azért 8-10 fővel én nem vágnék neki egyik szobának sem (sőt talán 6-tal se nagyon), mert félő, hogy nem mindenkinek jut elég tér és feladat; de az az igazság, hogy a tulajdonosokhoz többnyire jó visszajelzések érkeznek max fős csapatoktól is. A játékidő ebben a hét szobában egységesen 60 perc, a megközelíthetőség már picit szór, a Másnaposok helyszíne kicsit kintebb esik, a többit azért attól függően honnan indulunk gyorsan-könnyen meg lehet közelíteni.




PánIQ
Horror Factory
EscapeZone
Magic Rooms
Sherlock
Fűrész
Vissza a jelenbe
Star Wars
Másnaposok
Ár (2 fő; Ft)
6980
6980
6000
6667
8000
8000
8000
Ár (max kapacitás; Ft/fő)
2990
2990
3000
1200
2167
1750
1600
Játékidő (perc)
60
60
60
60
60
60
60
Hivatalos játékoskapacitás
2-6 fő
2-6 fő
2-7 fő
3-10 fő
2-6 fő
2-8 fő
2-10 fő
Elhelyezkedés (Deák térről BKK; perc)
13 perc
5 perc
10 perc
10 perc
21 perc
Mária u. 29. 
Múzeum krt. 7.
Dessewffy u. 25-27.
Zichy Jenő u. 27.
Gát  u. 36.
Ezzel végére is értünk a hét szobának, amit ehhez a poszthoz végig jártunk. Természetesen ennél nemcsak a filmtörténetben létezik sokkal-sokkal több film, de budapesti film alapú szabadulószoba is több van. Ott van még például az a számos Harry Potter szoba, amelyről egy korábbi posztban írtunk – ugyan itt is azt hiszen többségben vannak azok, akik Harry Potterre könyvként tekintenek, azért a filmek hatása sem elhanyagolható. Szintén egy másik posztunkban lehet olvasni Karib tenger kalózai szobáról, amelyet a Magic Rooms üzemeltet, és ami (a másik ott bemutatott kalózos szobához hasonlóan) felejthetetlen élményt nyújt ezen világ szerelmeseinek. Érdemes azt is tudni, hogy a MoviEscape, ahogy neve is mutatja, csupa film alapú szabadulószobát kínál, így a fent említett Sherlock szobájukon (75 perc, 2-8 fő) kívül, van Gyűrűk ura (60 perc, 2-6 fő), A tökéletes trükk (60 perc, 2-8 fő), és A Mentalista (90 perc, 2-8 fő); az árak a játékidőtől nem, csak a létszámtól függenek: 2 fő 6990 Ft, 6 fő 12990 Ft, 8 fő 15490 Ft.
Szóval kint tombol a nyár, és bár a legtöbb mozi is légkondicionált, de azért csábító, hogy egy hűvös pincében valami fizikait is lehet csinálni, ami kedvenc filmjeinkhez kapcsolódik :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése