2018. március 16., péntek

Valami MÁS

Már alig néhány szabadulószoba végigjárása után is tapasztalhatjuk, hogy bár mindegyik pálya más és más, azért sok dolog van amiben egyre rutinosabban vagyunk. Ez az is jelenti, hogy sok dolog nagyon hasonló a szobák között, bizonyos feladattípusok visszaköszönnek, és a dolog logikája egészen hasonlóan működik mindenhol. Éppen ezért tartom nagy érdemnek, ha bizonyos szobák tényleg másak, mint a többi, és tudnak valami olyat belevinni a játékba, ami a már tapasztaltabbaknak (de a tapasztalatlanabbaknak épp úgy) nagy és új élményt nyújt. Valószínűleg a listám nem teljes, de most összeszedek pár olyan szobát, ahol én azt láttam, hogy ilyen más élmény éri az embert. Elsőként említeném a Logixity élőszereplős játékait (mi a Kaland az idegenlégióban pályájukat próbáltuk, de van több élőszereplős szobájuk is). Talán sokaknak nem ismeretlen a jelenség, hogy egy szabadulószobában egy színész is van – főleg ha a Big Bang Theory-ban (magyarul: Agymenők) találkoztunk először szabadulószobával, aholis egy zombie mellé zárták be a szereplőket – de kicsiny hazánkban ez nem egy elterjedt szokás, és nagyon eltérő élményt adott a máshol játszott szobákhoz képest. Szintén nagy kedvencem volt a Logic Arena Katasztrófa szobájában a földrengés szimulátor (a honlapon a leírásban is szerepel, szóval nem lövök le vele nagy poént), valahol apróságnak tűnhet, de sokat hozzáad a beleéléshez, és be kell vallani teljesen más élmény így gondolkozni, hogy közben mozog a lábunk alatt a talaj. (Zárójelben teszem hozzá, hogy a földrengés csak addig tart amíg az első szobában vagyunk, nem a teljes játékot így játsszuk végig – gondolom ezt van aki sajnálja, van aki kevésbé.) Egy másik a listámon szereplő "más" pálya a PánIQ Láthatatlan erdő szobája, ahol végig teljes sötétségben kell játszani. Elsőre ijesztőnek tűnhet, de valójában hamar hozzászokik az ember, hogy a látás helyett más érzékszervekre támaszkodjon, és máris a méltán híres Láthatatlan Kiállításhoz hasonló élményben var része, miközben még feladatokat is kell megoldania. A Sweet Escape-nél két szobájukban (Mézeskalács házikó; Cowboy – mi az előbbit próbáltuk) lehetőség van a játékba saját fényképeket beépíteni (amennyiben előre elküldjük azokat), és így a saját arcunkra formálni a kiszabaduláshoz szükséges végső nagy feladatot. A Mars Mission egy viszonylag frissen indult szabadulószobás kezdeményezés, ami sok kisebb szabadulós "állomást" helyezett el egy szobában, és a legfőbb mássága, hogy gyakorlatilag lehetetlen az egész szobát teljesíteni a rendelkezésre álló 90 perc alatt (legalábbis eddig még senkinek nem sikerült), tehát nem úgy mérik a rekordokat, hogy melyik csapat hány perc alatt szabadul ki, hanem hogy melyik csapat hány állomást old meg adott idő alatt – ami már csak azért lényeges, mert így mindenki garantáltam másfél óra szórakozást kap a pénzéért, és nem lesz aki félidőben kiszabadult.

Mielőtt rátérnék a más dolgok kifejtésére, ami a poszt fő témája, elsőként szaladjunk végig a megszokott szempontokon, hogy láthassuk az extra dolgokat leszámítva is jó kis szobákkal állunk itt szemben (nem tökéletesek, nem csúcstechnológia ez mindegyikre igaz, de a "más" dolgon kívül is vannak bennük jó ötletek, ilyen szempontból azt hiszem kb egyforma szinten mozog mind a négy). A pontozás 1-5 skálán megy, így összesen 15 pontot osztottam szét a szempontjaim szerint (kivéve a szobák számát, ami a tényleges darabszám). 

Logc Aréna
Logxity
Sweet Escape
PánIQ
Mars Mission
Katasztrófa
Kaland az idegenlégióban
Mézeskalács
Láthatatlan erdő
Díszlet
4,5
1,5
4,5
1,5
3
Történet
2,5
4,5
2,5
4,5
1
Feladatok
3,5
2
3,5
2
3,5
Ár
3,5
3,5
5
3
2
Összbenyomás
3
3
3
3
3
Több szoba
3
1
2
2
1
sum
20
15,5
21
16
14
%
97,6
75,6
100
78
65,9

A pontok is azt mutatják, ami a fentebb leírt benyomásom, hogy ezek a szobák körülbelül egy minőséget képviselnek, apró különbségeket tudok esetleg tenni köztük az én egyéni ízlésem alapján, amit leginkább az visz el, hogy a szempontjaim között szerepel, hogy több szobából áll-e a pálya, illetve mennyire egyedi és a szobához illeszkedő a története.
A díszletet tekintve az Logixity Idegenlégió szobájában a témából is adódik, hogy nem volt különösebb díszítés, a tárgyat többsége is hétköznapi, így különösebben nem varázsolt el. A Logic Arena Katasztrófa pályája is egy hétköznapi helyszín, de nagyon hangulatosan ki volt alakítva, hogy a földrengés után a földre hullott és összetört kellékeket találtunk mindenfelé. A Sweet Escape-ben szintén szép a kialakítás, itt falfestmények adják a mesés hangulatot. A PánIQ szobában a teljes sötétség miatt végképp egyáltalán nem volt lehetőség díszletre, egyetlen látványelem volt (ez viszont nagyon tetszetős), a látás képessége, amit a játék végén visszanyerünk. Ezt mondta is a játékmester a szobához, hogy itt nagy szerepe van a képzelőerőnek abban, hogy tudjuk hol járunk, nekem ez a része teljesen jól bejött, egy kis műfű pont elég ahhoz, hogy tudjam egy erdőben vagyok – szóval aki úgy tartja magáról hogy jó fantáziája van, annak ez nem lehet probléma. A Mars Mission esetében nem igazán derül ki, hogy éppen hol vagyunk, mert nem sikerült történetet kreálni a játékhoz, de szép falfestmények vannak a helyszínen, és az egész olyan hangulatos azokkal a feladat kapszulákkal.
történet úgy gondolom minden szobában megfelelő (ahol van), az egyedüli ami alapján különbséget lehet tenni, hogy mennyire egyedi ez a történet, illetve mennyire érezzük magunkat játék közben a történet részesének. A Katasztrófában egy földrengés után kell egy menedék-pincéből kijutnunk, ennél több információnk nem nagyon van, és azt sem tudjuk meg, hogy mit keresnek a megoldandó feladatok a helyszínen; ettől még a szoba nagyon jó, és a földrengést is érezzük az elején! Az Idegenlégióban egy halott legionárius lopott kincsét kell felkeresnünk Rejtő Jenő stílusban, itt többek között a szobában lévő színésznek köszönhetően is maximálisan a történetben éreztük magunkat, és tökéletesen illeszkedtek a feladatok a helyszínhez, és a küldetés céljához. A Mézeskalács házikóban az ismert Jancsi és Juliska mesébe csöppenünk; bár az egyébként rendkívül ötletes és szórakoztató feladatok közvetlenül nem kapcsolódnak a vasorrú bába előli menekülésünkhöz, a falon látható csodás festmények egy percig sem hagynak kétséget afelől hogy merre vagyunk (épp csak néha fel kell pillantani a feladatokból, hogy mindez eszünkbe jusson). A Láthatatlan erdő története szerint a vadász óvintelmei ellenére ettünk egy olyan varázsgombából, amitől megvakulunk, egy óránk van az ellenszert megtalálni és mindezt visszafordítani.
feladatokról még később írok, de ezen a téren is úgy gondolom, hogy mind az öt szoba kellően változatos és megfelelő mennyiségű akadályt gördített elénk, a Logic Arena és a Sweet Escape volt az ahol különösen éreztem, hogy sok ötlet van a feladatokban (több olyan is, amivel máshol nem találkoztam még), ráadásul sikerült úgy megoldaniuk, hogy a szobába beépített rávezetések elegendőek ahhoz hogy némi gondolkodás után a homlokunkra csapjunk és megoldjuk az adott feladatot. Az egyként mind a négy szobára igaz, hogy nem kell hosszú szövegeket olvasni, hanem explicit instrukciók nélkül adják a tudtunkra, hogy mik a teendők.
Az összbenyomás alapján már végképp nem tudok különbséget tenni, mind a négy helyről szuper-jó élményekkel gazdagodva távoztunk. Ha valakit zavar ha egy szabadulószoba picit lelakottabb épületben van, akkor érdemes tudni, hogy a Logixity ilyen. A Logic Arena és a Sweet Escape  pincehelységben található, ami az előbbi esetében kicsit érződik is (az utóbbi egy full felújított helyszín teljesen doh-szag mentesen). A PánIQ egy lakóépület földszintjén üzemel, nincs ugyan felújítva, de nem is különösebben lelakott. A Mars Misson pedig tényleg a lehető legelegánsabb, a várnegyed egyik előkelő hoteljében kapott helyet.
Az árat tekintve egyik szoba sem sorolható az igazán drágák közé, de azért különbségként érezhető, hogy a Sweet Escape dolgozik a legolcsóbb árakkal, mind a kétfős csapatra nézve, mind a maximális csapatlétszámmal (bár ha kérjük a saját fotós szolgáltatást, akkor az ehhez társuló felár megfizetésével már egy szinten van a három szoba – ami szint ismétlem még mindig nem a drágábbak közé tartozik Budapesten).
A szobák száma még ahol különbség van, a Logixity Idegenlégió pályája legnagyobb sajnálatomra mindössze egyetlen szoba, ha itt végeztünk akkor kész. A Sweet Escape-ben két szoba van (és bár az átjáró egyértelmű volt és nem rejtett, azért megvolt a második szobába toppanás élménye). A Logic Arena Katasztrófa pályáján három szoba van összesen (vagy ha úgy veszem még egy negyedik, ami a harmadik szobából van leválasztva, de nem lezárva), és az első és második (különösen a második) átjutásnál is értek minket meglepetések; a végső kijutáshoz kicsit kiábrándító volt az egyértelmű ajtó, de ne várjunk túl sokat ;-). A Láthatatlan erdőben minden meglepetés :) de ha körbetapogatózunk, akkor hamar megtalálhatjuk, hogy hol kell majd átjutni a második és egyben utolsó szobába. A Mars Mission több apró kapszulából áll, és valahol mindegyik egy új meglepetés mikor kinyitjuk rajta az első lakatot, de mindez egy térben van elhelyezve, szóval az elénk tárul egy új helyszín élménye azért mégiscsak hiányzik.
Ééés lássuk akkor az extrákat!
A Logic Arena Katasztrófa pályáján rögtön ahogy belépünk az első (és egyben legkisebb) helységbe, megkezdődik a földrengés. Először azt sem tudjuk hova kapjunk, nem látunk semmi egyértelmű jelet, hogy milyen feladatot kéne megoldani, aztán szép lassan elmúlik az adrenalin löket, elkezdünk higgadtan gondolkozni, és megvan az aha élmény, ami a megoldáshoz kell. Nagyjából ez a kb öt perc az ami a másság a pályán, de ez számomra annyira meghatározó volt, hogy azóta se láttam hozzá hasonlót. És persze a tökéletes élményhez az is kellett, hogy utána a következő szobák feladatai is ötletesek és változatosak voltak, meg ami nekem nagyon fontos meg lehetett őket oldani segítség nélkül, mert elég rávezetés volt beépítve.

A Logixity Idegenlégiójában egy részeg legionáriust alakító színész kísér végig minket a teljes játék során. Megérkeztünkkor a játékmester ismerteti az alapvető szabályokat, majd miután megtudjuk, hogy egy lopott kincset kell megtalálnunk egy halott legionárius szobájában (amíg a szobatársa őrségben van), akkor elmegy és szól a segítőnknek (azaz ő maga a részeg legionárius képében tér vissza). Két fővel játszottuk a szobát, és a páromnak olyan élményt jelentett a színész, hogy azóta is a toplista élén emlegeti a szobát. Be kell vallani engem kicsit frusztrált, hogy valaki közelről néz miközben gondolkozom, szóval ha más is van így, hogy nem szereti ha munka közben nézik az baj lehet. De azt meg kell hagyni, hogy az élmény nagyon egyedi volt, és a színész profi módon alakította a szerepét. Így nem volt walkie-talkie, nem volt szobába bekiabálás, hanem a részeg legionáriustól kellett kicsikarni minden információt. Ez a pont is nekem kicsit vékony jég, mert nem volt világos, hogy mi az ami infó eredetileg is úgy volt tervezve, hogy a színész adja át (pl. volt hogy hozzányúltunk egy tárgyhoz, és akkor arra ő reagált), és mi az ami már segítségnyújtásnak számít. Persze ez csak akkor érdekes ha valaki szereti számon tartani, hogy melyik szobából hány segítséggel jutott ki. Szóval összességében ez mindenképp egy kipróbálásra érdemes más élmény volt, kacagtató és ijesztő pillanatokkal fűszerezve. Az általunk játszott pályán kívül szintén élőszereplővel üzemel a Tamil Terror Tanya, a Szelleműzés, és az időszakosan elérhető Karácsony pályájuk is.

A Sweet Escape azzal tűnik ki a többi szabadulószobás cég közül, hogy rengeteg extra szolgáltatást kínálnak a szabadulás élménye mellé. Vannak közte olyanok, mint a pizzázás vagy a lánybúcsú, ami azért több helyen visszaköszön, de az egyik ilyen extra kitűnik a sorból, mert itt lehetőség van rá (némi felár ellenében), hogy a játékosok saját fényképeit beépítsék a játékba. A tulajdonosok elmondása szerint, körülbelül a csapatok 5%-a él ezzel a lehetőséggel, de nálunk eddig mindig telibe talált. A két pálya, ahol a szolgáltatás kérhető a Cowboy és a Mézeskalácsház. Fontos szempont volt, hogy a sajátképes feladat ne csak egy legyen a szoba sok másik feladata közül, hanem ez legyen a fő feladat, ami a végső kijutáshoz szükséges. Azt hiszem nem árulok el vele titkot ha azt írom, hogy a játékosok a szobában találnak bizonyos tárgyakat, amelyeken ezek a fényképek vannak rajta (a be nem avatottak legnagyobb meglepetésére), és az hogy pontosan mik ezek a tárgyak, és mit kell velük csinálni attól függ, hogy éppen a két szoba melyikében vagyunk. A gyerkőc aki a kísérőm volt a Mézeskalács szobában maximálisan feldobódott tőle, hogy saját fényképeket talál a szobában (ráadásul a tárgyak többnyire nem csak úgy vannak pl. egy kinyitandó ládikóban, hanem valahonnan kiesnek, ezzel is fokozva a meglepetést), szóval magam is láthattam ennek az erejét. Még egy máshol nem látott extra, hogy a honlapról letölthető "plusz 10 perc" kupon, szerintem érdemes élni vele, mert viszonylag sok feladat van, és jól el lehet tölteni vele az időt, jól jön még egy kis plusz az egy óra letelte után.

A PánIQ szoba az egyik legnagyobb szabadulószobás cég, számos pályát üzemeltetnek. Mi a Láthatatlan erdőn kívül még az Észvesztő-t próbáltuk, és az egyik szobájuk már itt is teljesen sötét volt, bár speciel pont ezt a szobát kevésbé élveztük, mert egy fő feladat volt benne, de azt hiába oldottuk meg jól, nem vettük észre amit kellett volna. Talán pont emiatt a Láthatatlan erdőben egyből erre a feladatra asszociáltam, amikor egy hasonló tárgyat találtam, és jó sok idő elment vele mire rájöttem, hogy itt teljesen más a feladat :). A szobát negyedik generációs hirdetik, ennek megfelelően nem logikázós számzár kinyitós feladatokra kell számítanunk, hanem varázslós technikai megoldásokra. Ahol pedig mégis logikázunk (vagy épp keresünk), ott sem a látásunkra kell támaszkodni (ami a sötétben mit sem ér), hanem leginkább a tapintásra, de azért egy-egy feladat a hallásunkat és a szaglásunkat is próbára teszi. Ez így egyszerűnek hangzik, de én azt tapasztaltam, hogy idő mire az ember átállítja az érzékszerveit, és akár kétszer-háromszor is végig kell menni egy dolgon mire rá lehet jönni, hogy mi az, és mit lehet vele csinálni. Ennek megfelelően nincs sok feladat a szobában, de azok alapos körbejárást igényelnek.
A Mars Mission esetében, mint a bevezetőben említettem a legszimpatikusabb másság, hogy jóval több feladat van, mint amennyire az idő elég, szóval a másfél óra szórakozás garantált, és csak rajtunk múlik, hogy mennyi feladatot oldunk meg. A játék úgy indul, hogy csapatunk kap egy super-high-tech szkennelőt, amit a terembe lépéskor lecsippantunk, és minden kapszula feltárását követően szintén le tudjuk csippantani, ezzel regisztrálva hogy hány kapszulát és pontosan mikor teljesítettünk. Ez egyben azt is jelenti, hogy olyan az egész helyszín, mintha 13 mini-játék lenne benne elhelyezve, amelyeket tetszőleges sorrendben oldhatunk meg; mindeközben pedig más csapatok dolgozhatnak más mini-játékokon velünk versengve vagy tőlünk függetlenül. Így tehát tényleg teljesül az, hogy pl. egy céges csapatépítésen akár 50 fő is együtt játszhasson, hiszen egyszerűen kisebb csapatokra kell bontani a társaságot, csapatonként egy-egy szkennerrel, és már indulhat is a játék. Ugyanez a felállás garantálja, hogy a játék közben többször is lesz azon túlmutató sikerélmény, hogy egy feladatot megoldottunk, hiszen egy-egy kapszula teljesítése nagyon hasonló érzés mintha egy szobát megoldottunk volna, és átjutunk egy másikba, ahol elölről kell kezdeni a kapszula felfedezését. Két eset van, amikor nem feltétlen ide érdemes jönni: ha valakinél a szabadulós élményt legerősebben a történet határozza meg (mert itt semmilyen történet nincs, ez egy „puzzle room” ahol csak feladatok vannak, de nem mentjük meg a világot, nem hódítjuk meg a Marsot); és ha valakit zavar, hogy vele egy légtérben más csapatok is játszanak (ami egyben azt is jelenti, hogy a játékvezetők nem tudnak mindig és azonnal jönni ha kérdésünk támad vagy segítségre szorulunk). De ha valaki pont hogy olyan nagy csapattal érkezik ami „klasszikus” szabadulószobába nem férne be és/vagy leginkább a feladatok amik a szabadulós élményt meghatározzák nála, akkor ez egy nagyon klassz helyszín lehet. Annyit érdemes még tudni, hogy a feladatokhoz a szöveges instrukció gyakorlatilag minimális, és sok feladatnál nem feltétlen egyértelmű, hogy mit kell csinálni, vagy legalábbis nem biztos hogy mindenkinek az a logika fog beugrani ami az adott feladathoz kell. Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy nem érezzük könnyűnek a szobát, és amit viszont magunktól megoldunk az tényleg sikerélmény.

Ami a feladatok összetételét illeti mind az öt szobában változatos kihívásokkal kerültünk szembe.

Logc Aréna
Logxity
Sweet Escape
PánIQ
Mars Mission
Katasztrófa
Kaland az idegenlégióban
Láthatatlan erdő
"Varázslós" 
x
(-)
xx
xx
x
Keresős
(-)
x
x
x
x
Logikázós, szöszölős 
xx
xx
xx
x
x

Varázslós technikai megoldások (valamit csinálok és kinyílik egy mágneszár) csak a Logixityben nem voltak, itt kisebb mértékben a keresős és nagyobb mértékben a logikázós feladatokra építettek. A Sweet Escape-nél és a Logic Arena-nál különösen érzetük, hogy a logikázós feladatok mellett szöszölős ügyességieket is beépítettek, hogy minél változatosabb legyen a felhozatal. A Sweet Escape-ben és a PánIQ-ban egy-két random elrejtett tárggyal is találkoztunk, sőt igazából még a Mars Missionben is kellett keresni, bár nyilván nem egy egész szobát feltúrva, csak a kapszulánkat átvizsgálva; a másik két szobában a keresés, mint feladat nem volt jellemző. Még amit talán érdemes kiemelni, hogy az Idegenlégió kivételével mind a négy másik szobában volt kifejezetten olyan feladat, amihez legalább két csapattag együttműködése szükséges. A Láthatatlan erdőben valójában egy ember is megoldhatja ezt (de mivel egyébként nincs sok feladat, jó eséllyel többen fognak oda csoportosulni, és úgy könnyebb is), a Mézeskalácsban és a Katasztrófában viszont van egy illetve két feladat amit csak közös összedolgozással lehet megoldani – és szerintem ez mindig jót tesz a játéknak. Hozzátenném, hogy a Mars Mission esetében nekem sem sikerült az összes kapszulát teljesítenem, így csak azokról a feladatokról nyilatkozhatok, amiket játszottam, de ott ez volt a tapasztalat, hogy szépen egymásra épülve vegyes kis játékok voltak.
Szóval ezek az ötleteim elsőre ha valaki valami mást szeretne szabadulószobában. A végére pedig hozom az összehasonlítást a gyakorlati dolgokról.

Logic Aréna
Logxity
Sweet Escape
PánIQ
Mars Mission
Katasztrófa
Kaland az idegenlégióban
Láthatatlan erdő
Ár (2 fő; Ft)
7 250  
7 000  
5 100  
6980
6000
Ár (max kapacitáső; Ft/fő)
1 983  
1 667  
1 483  
2990
3000
Játékidő (perc)
60
60
60
60
90
Hivatalos játékoskapacitás
2-6 fő
2-6 fő
2-6 fő
 2-6 fő
1-50 fő
Elhelyezkedés (Deák térről BKK; perc)
14 perc
11 perc
16 perc
12 perc 
16 perc
Bakáts tér 9
Üllői út 32.
Ernő u.36
Mária u. 29. 
Úri u. 39.

Mindegyik helyszín viszonylag központi elhelyezkedésű, talán a Sweet Escape van egy icipicit messzebb, de valójában egy szabadulásnyi hosszúságú programnál nem hiszem, hogy pár percen múlik a dolog. Az árak tekintetében a PánIQ szoba két főre éri meg, a nagyobb csoportok esetében nagyon magasra megy az áruk. A játékidő többnyire 60 perc (illetve a Sweet Escape-nél van ingyen plusz 10 perc a szemfüles kuponletöltőknek), kivéve a Mars Missiont, ahol 90 percünk van (cserébe nagy létszámnál is marad a viszonylag magas ár). A játékoskapacitás 2-6 fő, kivéve a Mars Mission, ahol valójában 2-5, illetve több ilyen max 5 fős csoport is befér és tud játszani egyszerre.
Végezetül nézzük meg milyen véleményeket lehet olvasni tőlem független forrásokból. A facebook-on szokás szerint azt látjuk, hogy szinte kizárólag csak pozitív vélemények jelennek meg (4,7-4,9 közöttiek a kiátlagolt értékelések. A többi értékelés viszont furcsamód meglehetősen vegyes és inkonzisztens erre a négy általam nagyjából azonosan magas színvonalúnak ítélt helyre. Az ExitGames oldalán a Logic Arena (8,67) és a Sweet Escape (8,8) is viszonylag magas pontszámot kapott, míg a PánIQ Láthatatlan erdője (7,0) valamivel kevesebbet (A Logixityre nem érkeztek értékelések). Ezzel szemben a TripAdvisor-on pont a PánIQ áll a legjobb helyen (11. a 177 budapesti szabadulószobából), a Sweet Escape (55.), a Logic Arena (71.), a Logixityről nincs értékelés. Az esc-apes blog megint más sorrendet állít fel, náluk a Logic Arena Katasztrófa szobája 83,9%-ot kapott, a Logixity egy másik szobája (Műkincsrabló) 81%-ot, a PánIQ cég három másik szobája átlagolva 72,67%-ot, a Sweet Escape Mézeskalács és Cowboy szobája átlagolva 56,05%-ot (itt hozzá kell tenni, hogy a sajátképes "más" szolgáltatást nem vették igénybe a tesztelők).
Mindezek alapján én azt tudom mondani, hogy mivel ezek a szobák célzottan törekednek arra, hogy mások legyenek mint az átlag, ez valakinek tetszeni fog, valakinek nem. Remélem, hogy a jelen bejegyzésben közölt információk segítenek, hogy mindenki azt a szobát válassza ki ami a saját ízlésének megfelel, és ahonnan jó élményekkel fog távozni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése